foto en videomontage Camino Frances

Dit is een montage in 5 delen van foto- en filmmateriaal die een Londenaar maakte van zijn Camino (Camino Frances)

 

http://www.youtube.com/view_play_list?p=1E1DC9A93F2F18FF

Advertenties

Negatieve effecten van de camino op je lichaam

Ik moet toegeven, het lijstje met negatieve effecten is langer dan het lijstje met positieve effecten. Maar het goede nieuws is dat je de negatieve, mits een goede voorbereiding, het gebruik van degelijk materiaal en gezond verstand, niet allemaal aan den lijve zal moeten ondervinden, gelukkig maar!

  • Fysieke vermoeidheid: hier zal je moeilijk onderuit kunnen komen, vrees ik. Je doet immers een dagelijkse inspanning die niet te onderschatten is, er wordt heel wat van je lichaam gevraagd. Het is niet gewoon de ene voet voor de andere zetten zoals wel eens gezegd wordt, er zijn extra belastende factoren zoals het gewicht van je rugzak, de weersomstandigheden, klimmen, dalen, rekening houden met je eventuele stappartner, enz…Wat kan je er aan doen? Als het door oververmoeidheid niet meer lukt zit er niets anders op dan één of meerdere rustdagen te nemen. Persoonlijk hou ik niet zo van rustdagen tussendoor omdat je dan volledig uit je ritme bent, dan liever een paar dagen met 2 uurtjes stappen i.p.v. 6 of 7 uren. Verder lijkt het me verstandig om op je voeding te letten, de fysieke inspanning vraagt immers om extra calorieën, tenzij je over wat reserve beschikt natuurlijk 😉
  • Spierpijnen, de ene heeft er veel last van, de andere weinig. Rustig opbouwen is de boodschap, geef je spieren tijd om te wennen aan het werk dat ze moeten verrichten. Toch spierpijn? Een spray kan wat verlichting brengen. Het is raadzaam om niet te blijven lopen met erge spierpijn want dit kan lijden tot overbelasting en later tot een peesontsteking (bv. aan het hielgewricht). En dan is het verplichte rust en ontstekingremmende medicatie die verlichting moeten brengen.
  • Waar we zeker voor moet oppassen is zonnebrand en erger nog een zonnesteek. Zolang we in ons Belgenlandje stappen zal dit zeker geen probleem vormen, éénmaal in Zuid-Frankrijk wordt het wel oppassen. Zeker als je, zoals ik, gezegend bent met een bleke huid. Op het heetste moment van de dag nemen wij zeker een pauze en gaan we wat afkoeling en schaduw (lees terrasje?) opzoeken. We zullen ook  een hoed met brede rand dragen en ons geregeld insmeren. En genoeg drinken natuurlijk (water welteverstaan)
  • Hier en daar hoor je verhalen over bedwantsen, een bloedzuigend insect van ongeveer 5mm groot dat zich vooral zou schuilhouden tussen de beddenlakens van sommige albergues. Het is een bloedzuigend insect dat rode, jeukende muggebeetachtige bultjes op je lichaam achterlaat. Er bestaan preventieve sprays om je materiaal, bedlinnen en kleding te behandelen.
    Deze sprays zijn verschillende dagen werkzaam. Je boeltje in de diepvries stoppen of boven  65°C  verhitten, daar kunnen die beestjes ook niet tegen, maar dit is nogal moeilijk toe te passen wanneer je onderweg bent. Bedwantsen worden door pelgrims van albergue naar albergue verspreid, ze gebruiken de pelgrims gewoon als taxi. 😉 Hier zie je een bedwants in volle actie:

http://youtu.be/S7SDEP6Y3E4

  • Muggen kan je hier en daar ook aantreffen, een preventief middel kan je onderweg in elke apotheek aanschaffen. En dan heb je ook nog de ons bekende insecten zoals wespen en bijen, die enkel gevaarlijk zijn voor mensen die er allergisch op reageren. Tekenbeten kan je voorkomen door te zorgen dat je, zeker als je door het gras stapt, nauwaansluitende kleding draagt. Een teek die reeds vastzit verwijder je in één keer, en met een draaiende beweging. De dagen en weken daarna de plek blijven controleren op ontstaan van roodheid. Ziekte van Lyme weet je wel, ken ik alles van, ben er net van genezen.
  • Blaren: bijna elke pelgrim komt het tegen. En iedereen heeft zo zijn eigen middeltjes: 2 paar wandelsokken over elkaar dragen, ’s morgens je voeten inwrijven met vaseline of talkpoeder… Wij gaan zeker kiezen voor een kwaliteitsschoen en goede sokken, zonder naden. Je voeten zo droog mogelijk houden lijkt me ook belangrijk. Ze zijn immers je belangrijkste ‘instrument’ om je einddoel te halen. En je tocht niet starten met fonkelnieuwe schoenen maar schoenen die reeds ingelopen zijn, natuurlijk. Voel je toch een blaar opkomen (pijnlijke rode vlek) probeer de druk op die plek wat te verlichten door een blarenpleister (bv.Compeed) te gebruiken. Een blaar die er al is prik je door met een ontsmette naald, duw het vocht er voorzichtig uit, verwijder in geen geval de huid van de blaar, ontsmet, en bescherm met een blarenpleister. Compeed staat wel op mijn paklijst maar ik heb nog nooit blaren op mijn voeten gehad, misschien heb ik ze helemaal niet nodig? Afwachten…
  • Gezwollen handen kan je voorkomen door te stappen met je handen in een hogere positie, stap bv. met één of twee stokken. Bewegen met je armen helpt ook.
  • Spierkrampen: de oorzaak ligt meestal in een tekort aan elektrolyten, suikers of uitdroging. Weer dezelfde boodschap: genoeg drinken! Eventueel snelle suikers bij de hand houden.

don't-let-your-fear-copy