Ze is aangekomen!

IMG_1880

Verleden week viel ze in mijn brievenbus 🙂 Mijn lidkaart van het Vlaams Compostelagenootschap.

Nu hoor ik er officieel bij. Bij het woord ‘genootschap’ moet ik altijd denken aan de Middeleeuwen en de Ridders van de Ronde Tafel en de jonkvrouwen met de mooie lange kleren, de speciale hoeden, de koene ridders die strijden voor de hand van hun geliefde, de muziek en de gedichten van de minnestrelen en troubadours. Ben in mijn gedachten weer aan het afdwalen en alles weer aan het romantiseren denk ik 🙂 In die kastelen zal het best wel koud geweest zijn en dan al die oorlogen en de arme boeren die hard moesten werken om dan hun oogst aan de kasteelheer af te geven, om dan nog te zwijgen van de dodelijke pest! En daarbij, ik heb mijn koene ridder al gevonden, al is Eric eerder het type ‘minnestreel’ denk ik 😉

‘De ridders van de Ronde Tafel ‘dat was toch ook een genootschap, of heb ik het mis? Even nog wat dieper graven in mijn geheugen en ik weet ook nog dat de tafel rond was omdat iedereen die rond de tafel zat een gelijkwaardige inbreng had en even belangrijk was  (aan een rechthoekige tafel zit de baas of leider altijd aan de kop en heeft bijgevolg ook het laatste woord).

Momenteel zijn er 2400 gezinnen lid van het Vlaams Compostelagenootschap. Met z’n allen rond de tafel zitten is er dus niet bij. En het genootschap is 27 jaar geleden opgericht, dus helemaal niet uit de Middeleeuwen. Daar gaan mijn romantische dromen…

Het Compostelagenootschap biedt de toekomstige pelgrim alle mogelijke informatie, ze leveren de geloofsbrief en het stempelboekje af, organiseren bijeenkomsten, infodagen, hebben een bibliotheek, en een informatieve website, verschillende werkgroepen,…

www.compostelagenootschap.be/

2 thoughts on “Ze is aangekomen!

  1. Dapper koen buurvrouwtje ,

    De jonkvrouw is al lang aanwezig in u en ge hebt gelijk hoor ……..uwe ridder is er ook en hopelijk gaat hij ook mee op deze avontuurlijke tocht door de velden en steden !!!
    Zelfs als minstreel zal hij zijn kunnen laten zien 🙂
    groetjes
    uwen buur

    Ingrid

Geef een reactie

