Wat stop je in je rugzak?

Onder pelgrims is er een populair gezegde: alles wat je thuis laat is mooi meegenomen! Dit om duidelijk te maken dat weinig meenemen alleen maar in je eigen voordeel is. Ideaal is het gewicht dat je op je rug draagt te beperken tot 10kg voor een man en 8kg voor een vrouw. Voeding en drank komen er nog als extra bovenop. De weegschaal zal dus moeten gebruikt worden!
Eén ding is zeker: je little black dress en je hakken laat je thuis!!! 😦  Juwelen en andere waardevolle spullen ook. Jeansbroek en andere katoenen spullen ook.
Eisen gesteld aan kleding: licht en sneldrogend. En natuurlijk strijkvrij, zo bespaar je het extra gewicht van strijkijzer en strijkplank op je rug  ;-). Ga naar een degelijke winkel waar je goed geïnformeerd wordt en kies voor goede kwaliteit!
Schoenen: liefst hoge wandelschoenen om water en modder en steentjes zoveel mogelijk buiten je schoenen te houden. Normaal gezien kan je de tocht met 1 paar schoenen uitlopen.  Een paar lichtgewicht wandelsandalen type ‘Teva’ (ge weet wel van die lelijke, totaal niet elegante, maar wel goed zittende gedrochten 😉  ) zullen ook van pas komen. Voor vertrek reserveer ik nog een extra paar schoenen in buitensportzaak  ‘De Wandelstok’ te Beerse. Dit is de winkel van onze buren, waar ik graag wat reclame voor maak, omdat ze iedereen bijstaan met goede raad en kwaliteitsproducten aanbieden. Bij eventuele panne onderweg zijn ze bereid ons de gereserveerde schoenen via de post onder ‘poste restante’ op te sturen. Ze worden dan onderweg in een postkantoor naar keuze afgeleverd. Het is trouwens ook een goed idee om teveel aan bagage onderweg terug naar huis te sturen.
Hieronder een voorbeeld van een paklijst
Rugzak met regenhoes
Kleding (incl. wat je aanhebt)

  • 1-2 thermische onderlijfjes
  • 3 onderbroeken
  • 2 BH’s
  • 1 paar dunne sokken
  • 3 paar stevige trekkingkousen (kort en/of lang)
  • 2 polobloesjes
  • 1 hemd dun, korte mouwen
  • 1 trekkingbroek lang, afritsbaar
  • 1 trekkingbroek kort
  • 1 short
  • 1 zwempak
  • 4 zakdoeken
  • 1 fleece
  • 1 regenvest of regencape
  • 1 zonnehoed
  • 1 paar (hoge) trekkingschoenen
  • 1 paar lage schoenen of sandalen

Slaapgerief

  • 1 slaapzak
  • 1 slaapmatje
  • broek+t-shirt: die overdag ook draagbaar zijn

Wasgerief

  • 2 kleine handdoekjes
  • 2 washandjes
  • zeep, tandenborstel, tandpasta, scheergerief (sommige pelgrims laten baard groeien) kam
  • persoonlijke verzorging en hygiëne

Allerlei
  • documenten (I.K., geloofsbrief)
  • geld, bank- en kredietkaart
  • schrijfgerief, tekenschrif
  • wandelgidsen en kaarten
  • kompas (in Spanje niet nodig)
  • 10 m koord, 6-8 veiligheidsspelden
  • zaklamp met ev. reservebatterij
  • fototoestel en geheugenkaartje(s);
  • adressenlijst, telefoonnummers
  • drinkfles 1l,beker, bestek, bord
  • zonnebril, zonnemelk
  • aansteker
  • 1 wc-rol
  • naaigerief
  • taalgids Spaans
  • lectuur
  • E.H.B.O.
  • Europese Ziekteverzekeringskaart
  • persoonlijke medicatie
  • immodium
  • middel tegen spierpijnen
  • ontsmettingsmiddel
  • Compeed ( blaren)
  • degelijk zakmes
  • pijnstillers
  • gsm en lader
  • wandelstokken
  • tablet? blog bijhouden 😉
  • broeksriem, onderweg zullen we ongetwijfeld afvallen!
  • kleine tube biologisch afbreekbaar wasmiddel

kampeerspullen

  •  tent
  • slaapzak
  • kookvuurtje
  • kookpotje en pannetje
  • iets waterdicht om op te zitten, een zitlapje zal ik het maar noemen

 

Om alles handig op te bergen en gemakkelijk terug te vinden pakken we elk onderdeel (slaapgerief,toiletgerief,…) apart in in een plastiek zakje of beter nog een nylon zakje dat je sluit met een trekkoordje.

Omdat je zo weinig kleding bij hebt zal je regelmatig, indien mogelijk, elke dag een klein wasje moeten doen. De kleding spoelen is vaak ook al genoeg. In vele steden vind je wassalons of je kan altijd wel ergens gebruik maken van een riviertje ofzo (vandaar de biologisch afbreekbare zeep). Door middel van een paar wasknijpers hang je alles te drogen bv. aan de spanlijn van de tent of desnoods aan je rugzak. Bij regenweer is het raadzaam het wasje even uit te stellen.

Kleding wordt voor vertrek nog goed nagekeken op eventuele losse knopen, losgekomen naden,…

8 thoughts on “Wat stop je in je rugzak?

      • Dag Els,
        Ikzelf zal de tocht maken uit le Puy-en-Velay en opteren om zoveel mogelijk te kamperen. Vooral om de kostprijs in Frankrijk te drukken.
        Ondanks dat ik een tent meeneem heb ik tijdens het paasweekend kunnen oefenen in Frankrijk met mijn volledige backpack. (met uitzondering van klein materiaal zoals wasdraad, wasknijpers, zonnecrème en enkele kleine dingen)
        Het totaal gewicht was 12,5 kg inclusief de kledij die ik droeg tijdens het wandelen. Als ik daarbij nog wat voeding bijtel zal ik ongeveer aan een gewicht van 13,5 kg komen.
        Ik koos wel voor een ietwat zwaardere rugzak maar dan met meer draagcomfort. Misschien dat de rugzak veel helpt, want in die 4 dagen had ik nergens last van… hopelijk blijft dit zo eens ik mijn Pelgrimstocht start op 20 mei.
        Buen Camino

      • Hey David,
        Fijn een reactie te krijgen!
        Een goede rugzak kiezen, dat gaan we zeker doen. Het bepaalt tenslotte toch een groot deel van je comfort onderweg hé. Niet alleen draagcomfort maar ook terugvindcomfort (belangrijk als je nogal een rommelig type bent zoals ik).
        Voor jou wordt het al echt spannend, zo dichtbij je vertrek. Hopelijk lukt het je om je blog onderweg regelmatig wat aan te vullen want ik blijf je volgen hoor!
        Het is jouw droom, ga ervoor! Geniet, geniet…
        Buen Camino

  1. Je moet soms erg lang zoeken om lichte spullen te vinden zoals lichte sandalen : reef convertible.
    Ik paste ooit (met hulp van een plaatselijke schoenmaker) riverrapids (een vergelijkbaar merk uit lang vervlogen tijden – toen nog verkocht bij Bigg’s) mijn sandalen aan door er een dun lederen zooltje in te laten lijmen. Dit had als voordeel een superlichte wandelsandaal die 4 jaar is meegegaan. Heel interessante lichtgewicht spullen zijn verder : opinel nr 4 (de niet-inox versie), een zwemshort (kan je mee wandelen én zwemmen) en een supplex wandelbroek (voelt bijna aan als een katoenen broek) Mijn eerste royal robbins broek was ZAAALIG! Spijtig genoeg wordt dat type niet meer gemaakt en werd ze vervangen door een minder mooie en minder stevige broek (ook al ziet ze er steviger uit)

  2. Wat een leuke site! Ik was aan het zoeken naar jacobsschelp voor mijn tocht naar Santiago en toen kwam ik hier terecht. Volgens mij zijn jullie al terug?
    Sommige dingen herken ik al, loop nu nog in etappes in NL en wie weet ga ik in het voorjaar de Camino Frances lopen. Ik ben ook al aan het bloggen.
    Ik ga lekker van je site genieten :-). Had je een tablet en camera mee? Ik hoop eigenlijk dat mijn telefoon die functies kan vervullen.

    • Dit is voor mij een topblog, waar ik zeer veel praktische informatie heb gevonden en bovendien heb ik nog meer goesting gekregen om er volgend jaar begin mei aan te beginnen in St. Jean Pied-de-Port. Momenteel werk ik nog en stappen we door Frankrijk in etappes. In september lopen we het laatste stuk van Saintes naar St Jean Pied-de-Port en de eerste maal met rugzak (tot dan toe hadden we de camper mee). We kochten een grote Deuter rugzak (60+15) voor ons beide (man+vrouw), door mij te dragen en hopelijk met minder dan 13 kg. De rest gaat in een kleine dagrugzak.die mijn echtgenote zal dragen.
      We zijn constant op zoek naar gerief in lichte materialen, dus alle tips zijn welkom.
      Ivan en Lieve uit Gent

  3. Wij Belgen (en misschien ook de Nederlanders) nemen véél te veel mee. Heel wat spullen worden achtergelaten op de Camino of zelfs teruggestuurd met de Spaanse post omdat het gewicht je wel eens teveel kan worden, zeker wanneer je onderweg een kwetsuur oploopt, rugpijn krijgt of last van verzuring. Spanjaarden lopen heel dikwijls met véél minder gewicht. Een verstelbare rugzak die zeer goed zit en een goede polstering heeft maar ook goede schoenen en wandelsokken zijn geen overbodige luxe. Een goede kwaliteit wandelsok uit merinowol kan je helpen om blaren te vermijden omdat de sok aan de binnenkant vrij droog blijft. Nog een goede tip : Doe je schoenen en sokken uit tijdens de pauze. Als je voeten, sokken en schoenen droog zijn, krijg je minder snel blaren. Kijk bij de aankoop van je kleding na of ze voldoende snel droogt : ’s morgens terug in je bezwete kleren stappen of je rugzak vol vochtige kleren steken is niet echt aangenaam.

Geef een reactie

